Nieuws – Huisartspraktijk Suijker – Driebergen
Header afbeelding
Huisartspraktijk Suijker
Schippersdreef 2b 3972 VA
Driebergen

Nieuws

 


Grip op Geldzaken

Heeft u vragen over Geldzaken dan kunt u terecht op het inloopspreekuur Grip op Geldzaken.
In de gemeenste Utrechtse heuvelrug organiseert het Sociale Dorpsteam een inloopspreekuur. Hier kunnen vragen gesteld worden over geldaken. Dit geld voor alle bewoners, ook als u een betaalde baan heeft. Het dorpsteam kan helpen bij budgetteren, brieven over financiën, het invullen van formulieren, belastingaangiften en betalingen, afbetalingen of (beginnende) schulden.

Het inloopspreekuur is op dinsdag van 10:00 – 11:30 uur in de bibliotheek, Hoofdstraat 164 Driebergen

Voor meer informatie kunt u terecht op www.heuvelrug.nl/grip-op-geldzaken

——————————————————————————————————–

Stoppen met roken 

Via dit bericht willen wij u graag inlichten over de mogelijkheden die er zijn voor het stoppen met roken.

Bij de huisarts kunt u advies krijgen over mogelijkheden om te stoppen met roken.

Wequite.nl biedt een programma aan dat wordt vergoed door alle zorgverzekeraars zonder uw eigen risico aan te spreken. Dit Stoppen met Roken programma wordt maximaal 1 keer per jaar vergoed. U mag wel vaker meedoen maar dan ontvangt u de tweede keer een factuur.

Hieronder lees u welke mogelijkheden er zijn voor het stoppen met roken, wat u er zelf aan kunt doen, en welke begeleiding of ondersteuning u eventueel wel kunt krijgen.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Stoppen met roken is moeilijk. Daarom is het belangrijk dat u dit goed voorbereidt.

  • Denk na wat voor uzelf de voordelen zijn van stoppen. Wat wilt u graag?
  • Wat vindt u moeilijk aan stoppen? In welke situaties verlangt u naar een sigaret? Bedenk alvast wat u in die situaties gaat doen in plaats van roken. Rookt u altijd na het eten? Dan kunt u zich voornemen om dan een eindje te gaan wandelen, de krant te lezen of een vriend te bellen. Als u zich goed voorbereidt, komt u straks minder gauw in de verleiding om weer te gaan roken.
  • Probeer de momenten waarop u meestal naar een sigaret verlangt, te vermijden.
  • Stoppen met roken kan op verschillende manieren. Kies een manier die bij u past. Praat en lees erover. Op internet vindt u informatie over verschillende tests, hulpmiddelen en vormen van begeleiding bij stoppen met roken.

Hulpmiddelen en medicijnen

Als u meer dan tien sigaretten er dag rookt, lukt het soms beter om te stoppen als u daar tijdelijk hulpmiddelen of medicijnen bij gebruikt.

  • Nicotine vervangende middelen (meestal pillen of pleisters) zorgen ervoor dat uw lichaam nicotine binnenkrijgt. U kunt dan leren omgaan met een dagelijks leven zonder roken, want uw lichaam vraagt dan niet om nicotine. Nicotine vervangende middelen kunt u kopen bij de apotheek of drogist.
  • Mensen die al vaker zijn gestopt en weten dat zij enorm naar roken blijven verlangen, kunnen overwegen medicijnen te gebruiken om de behoefte en de ontwenningsverschijnselen te verminderen. Voor deze medicijnen heeft u een recept van uw huisarts nodig. Dit wordt vaak alleen vergoed als u meedoet aan een Stoppen met Roken programma zoals van WeQuit.

Ondersteuning en begeleiding

Stoppen met roken lukt beter als u daarbij ondersteuning en begeleiding krijgt.

  • Vertel aan de mensen om u heen dat u gaat stoppen. Zoek steun bij familie, vrienden en collega’s.
  • Maak afspraken voor een vorm van hulp of begeleiding (programma voor stoppen met roken). U kunt deskundige begeleiding krijgen via internet (online) of telefoon, in groepsgesprekken en cursussen, of door gesprekken met een ervaren trainer of begeleider.